Gucci

Módní značka Gucci.

Světoznámou módní ikonu Gucci založil v roce 1921 italský módní návrhář Guccio Gucci. Firma se nejprve zabývala výrobou jemných kožených doplňků, pak se rozšířila na dámskou i pánskou módu, později začala vyrábět i parfémy. Z Itálie pronikla do módního světa Paříže, Londýna, New Yorku, Hongkongu aj. a stala se oblíbenou po celém světě.

Články o značce Gucci

Historii módní značky Gucci provázely intriky a neshody mezi bratry

Móda kultovní značky Gucci se prodává ve více než 400 obchodech po celém světě a hodnota firmy dosahuje mnoha bilionů dolarů. Značka Gucci se drží na předních příčkách nejznámějších módních domů. Její historie je však plná sourozenecké nesnášenlivosti, žárlivosti, rivality a intrik.

Jak značka Gucci vznikla, kým byla založena, jak její vývoj pokračoval dál se podíváme v novém seriálu, který bude mapovat historii těch největších a nejznámějších módních ikon.

Rok založení značky Gucci

Módní značka Gucci vznikla v roce 1921. Založil ji italský návrhář a obchodník Guccio Gucci, který se narodil v roce 1881 ve Florencii. Nejprve začínal s výrobou kožených doplňků, které slavily velký úspěch. V roce 1947 prezentoval kabelku s bambusovým uchem, která v současnosti patří k nejprodávanějším artiklům značky Gucci. V 50. letech Gucci představil své nezaměnitelné semišové mokasíny s kovovou přezkou, díky kterým se stal známým a uznávaným po celém světě.

50.–70. léta - vznik loga značky Gucci

V roce 1953 Guccio Gucci zemřel. Společnost převzal jeho syn Aldo Gucci a díky němu firma začala vzkvétat. Aldo Gucci otevírá butiky v Paříži, Londýně i New Yorku. Vymyslel logo – dvě spletená písmena G (podle jména zakladatele), které se uchytilo. Koncem 60. let značka pronikla až na Dálný východ. Na konci 70. let se kvůli sporům v rodině (vedenými mezi bratry Aldo a Rodolfo) firma ocitla na hranici bankrotu. V roce 1979 Aldo představil kolekci doplňků Gucci Accessories Collection (GAC), která měla podpořit prodej v sektoru parfémů. GAC tvořily především menší doplňky jako kosmetické taštičky, pera a zapalovače, které byly podstatně cenově dostupnější než ostatní zboží společnosti. GAC byla ve světě dobře přijata a v prodeji předčila ostatní výrobky značky. Jenže kvůli tomu, že se rozšířila se po celém světě, ztratila svou exkluzivitu, neopakovatelnost a jedinečnost.

80. léta - Gucci jako akciová společnost

V 80. letech se firma Gucci změnila na akciovou společnost. Po Rodolfově smrti se společnost dostala z toho nejhoršího ven. Rodolfo odkázal svůj podíl ve firmě synu Mauriziovi, který spolupracoval s Aldovým synem Paolem. Zbytek rodiny ze společnosti odstoupil.

Do společnosti vstoupili návrháři, kteří pracovali pro Geoffreyho Beena a Calvina Kleina, dále mladý návrhář Tom Ford a umělecká ředitelka Dawn Mello, kteří znamenali novou inspiraci.

90. léta - odchod Maurizia Gucciho z vedení firmy

Začátkem 90. let prošla značka velkými finančními těžkostmi, když omezovala výrobu a prodej GAC (jen prodejem GAC v USA získávala společnost každý rok 110 milionů dolarů). Maurizio Gucci po čase uznal, že není dobrým manažerem a ze společnosti odešel. V roce 1995 byl zastřelen. Nechala ho zavraždit jeho bývalá žena, protože ji opustil a chtěl se znovu oženit.

Ze společnosti poté odchází i Dawn Mello a uměleckým ředitelem se stává Tom Ford. Chtěl udat image společnosti nový směr. Dohlížel na chod všech sektorů společnosti – výrobu oděvů, doplňků i parfémů. Jeho cílem bylo nechat z původní tvorby Gucci to, co bylo nejkrásnější, a zmodernizovat to. Díky němu začala značka Gucci opět prosperovat. Navíc se Gucci stává kultovní značkou a synonymem luxusu.

Rok 2001 přinesl nová spojenectví a partnerství

V roce 2001 uzavírá Gucci dohodu o spojení Gucci Group, LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton a Pinault-Printemps-Redoute a stává se globálním světovým hráčem na módním poli, kupuje renomované módní značky jako Bottega Veneta, Di Modolo, Balenciaga a uzavírá partnerství s módní návrhářkou Stella McCartney. Roku 2004 Tom Ford opouští firmu Gucci a zakládá vlastní firmu Tom Ford Company. Ta od roku 2006 vytváří kosmetickou řadu pro Estée Lauder.

Současnost - Gucci je opět na vrcholu

Po odchodu Toma Forda nastupují na jeho post módní návrhářky Frida Giannini a Alessandra Facchinetti.  V roce 2005 je Gucci opět na vrcholu své slávy a vysokých zisků. Polovina zisku společnosti tvoří kabelky a kožené zboží.

Eko kabelky od Gucci

Když se řekne eco (eko) kabelka, každému se nejspíše nejdříve vybaví kabelka vyrobená z přírodní kůže, případně z nějakých exotických ekologických materiálů jako je bambus nebo třeba lýko. A nakonec vás asi napadnou všechny ty recyklované materiály, jako kabelka z recyklovaných obalů od sladkostí, z recyklovaných novin, z recyklovaných bezpečnostních pásů do auta apod.

Kabelky s označením eco ale ve skutečností ukazují v prvé řadě na to, že byly vyrobeny tak, aby byly vyrobeny z obnovitelných zdrojů a aby jejich výroba byla šetrná k životnímu prostředí. Možností jak toho docílit je mnoho.

Eko kabelky od Gucci

Také módní ikona Gucci nezůstala ve využívání ekologických materiálů pozadu a představila svou první řadu eko kabelek. V případě eko kabelek Gucci se nedočkáme nějakých exotických materiálů. Pro Gucci platí poslední zmíněná charakteristika eko kabelek, která zastřešuje všechny způsoby, jakými se vyrábí móda šetrná k životnímu prostředí.

Eko kolekce kabelek od Gucci je vyrobena z kůže, která pochází ze zvířat z ekologického ranče v brazilské Amazonii. Tento ranč splněnu přísná kritéria pro ekologickou výrobu produktů z přírodních materiálů. Především je to osvědčení o etickém zacházení se zvířaty. Ranč se podílí na ochraně divoké zvěře a hlavně jeho činnost nemá negativní dopad na odlesňování, což je v brazilské Amazonii velmi palčivé téma.

Každá kabelka z nové ekologické kolekce je opatřena certifikátem Gucci GCC, který dosvědčuje pravost kabelky a především původ materiálů, z kterých byla ušita. Jde v podstatě o takový pas, který dokládá legálnost těchto kabelek.

Eko kabelky Gucci splňují požadavky iniciativy Green Carpet Challenge, která založila Livia Firth a je podpořena federací The National Wildlife Federation.

Nová kolekce eco kabelek se poprvé objevila na Paris Fashion Week a v současné době jsou eko kabelky Gucci již v prodeji ve vybraných značkových obchodech Gucci.

Stylamo | 04. 03. 2014, aktualizováno: 21. 02. 2020
Gucci
Gucci

Štítky: